Regionalni monitoring timovi
Novom Strategijom 2020-2023 uvedena je
Strateška mjera koja definira uspostavljanje sasvim novog mehanizma
koordinacije aktivnosti na suprotstavljanju trgovini ljudima. Ovom mjerom se utvrđuje
uspostavljanje nove koordinirajuće
strukture na svim nivoima vlasti u Bosni i Hercegovini za suprotstavljanje
trgovini ljudima, odnosno reforma postojećih Regionalnih monitoring timova (četiri
tima kreirana po osnovu regionalnog djelovanja Državne agencije za istrage i
zaštitu – SIPA) u novu strukturu – Lokalne koordinacijske timove širom
Bosne i Hercegovine. Koordinacijski timovi formirani su na nivou Federacije
Bosne i Hercegovine (1), u kantonima Federacije Bosne i Hercegovine (10),
Republici Srpskoj (6) i Distriktu Brčko Bosne i Hercegovine (1).
Vlada Distrikta Brčko Bosne i
Hercegovine i vlade kantona u Federaciji Bosne i Hercegovine svojim odlukama
osnovale su koordinacijske timove za borbu protiv trgovine ljudima Distrikta
Brčko i kantona. Uz manje razlike uzrokovane pravnim i institucionalnim
uređenjem definirano je da koordinacijski timovi vrše stručne, operativne i
administrativno-tehničke poslove na jačanju funkcionalnih veza i saradnje
između nadležnih organa vlasti i nevladinih organizacija koje provode
aktivnosti na području Distrikta i kantona u cilju suzbijanja i sprečavanja
trgovine ljudima, a naročito: efikasnu i proaktivnu identifikaciju
potencijalnih žrtava trgovine ljudima i rizičnih situacija koje dovode do
trgovine ljudima; efikasno krivično gonjenje učinilaca krivičnih djela povezanih
s trgovinom ljudima; osiguranje adekvatnije zaštite i pomoći potencijalnim i
identificiranim žrtvama trgovine ljudima i praćenje trendova pojave trgovine
ljudima i preventivno djelovanje na uzroke koji dovode do trgovine ljudima.
U Republici Srpskoj (Banja Luka,
Prijedor, Doboj, Bijeljina, Istočno Sarajevo i Trebinje) u skladu s teritorijalnom
organizacijom okružnih javnih tužilaštava Regionalni monitoring timovi su
koordinirajuće strukture osnovane radi unapređenja funkcionalnih veza između
javnih tužilaštava, policije, inspekcije rada, ustanova socijalne zaštite i
drugih nadležnih organa koje učestvuju u provođenju aktivnosti na suzbijanju i
sprečavanju trgovine ljudima. Regionalni monitoring timovi otvoreni su za
učešće drugih ovlašćenih subjekta uključenih u prevenciju i suzbijanje trgovine
ljudima u ovim regijama, a s ciljem efikasnijeg suprotstavljanja trgovini
ljudima.
Regionalni monitoring timovi
međusobno sarađuju u provođenju aktivnosti na suzbijanju i sprečavanju trgovine
ljudima. Regionalni monitoring timovi ne utječu na stvarnu i mjesnu nadležnost
institucija Republike Srpske uključenih u suprotstavljanje trgovini ljudima.
Regionalni monitoring timovi čine: policijski službenik nadležne policijske
uprave, koji je ujedno i koordinator monitoring tima; okružni tužilac mjesno
nadležnog javnog tužilaštva; inspektor rada nadležne organizacijske jedinice
Republičke uprave za inspekcijske poslove i predstavnik centra za socijalni
rad. Izuzetno, u sastav Regionalnog monitoring tima Banja Luka ulaze i tužilac
Republičkog javnog tužilaštva i policijski službenik Uprave za organizovani i
teški kriminalitet MUP-a Republike Srpske, koji po potrebi mogu biti uključeni
u rad drugih regionalnih monitoring timova. U sastav regionalnih monitoring
timova, po potrebi, uključit će se i predstavnici drugih nadležnih institucija
Republike Srpske i nevladinih organizacija.
Za koordinaciju rada regionalnih
monitoring timova u Republici Srpskoj zadužen je koordinator za borbu protiv
trgovine ljudima u Republici Srpskoj. Koordinator tima dužan je vladi podnositi
izvještaj o radu koordinacijskog tima, stanju trgovine ljudima te o provedbi
Akcijskog plana kantona svakih šest mjeseci, nakon što ga usaglasi s
koordinacijskim timom. Koordinator će izvještaj o stanju trgovine ljudima te o
provedbi Akcijskog plana dostavljati i koordinatoru za borbu protiv trgovine
ljudima Bosne i Hercegovine.
Sastav koordinacijskog tima zasnovan je na
principu reprezentativnosti svih institucija u Distriktu i kantonima i
organizacija civilnog društva koji u svojoj nadležnosti, ovlaštenjima i
djelatnostima imaju poduzimanje aktivnosti koje su u direktnoj ili indirektnoj
vezi s borbom protiv trgovine ljudima, bilo da se radi o krivičnom gonjenju
trgovaca ljudima, zaštiti i pomoći za žrtve trgovine ljudima ili poduzimanju
preventivnih mjera na suzbijanju trgovine ljudima.
Koordinacijske timove u pravilu čine
predstavnici sljedećih nadležnih institucija i organizacija civilnog društva:
Ministarstvo unutrašnjih poslova; Ministarstvo pravde; Ministarstvo rada i
socijalne politike; Ministarstvo obrazovanja; Ministarstvo zdravstva;
Tužilaštvo Distrikta i kantona; zavod za rad i zapošljavanje; centri ili službe
za socijalni rad; centri za mentalno zdravlje; uprava za inspekcijske poslove;
organizacije civilnog društva koje imaju odgovarajuće iskustvo i kapacitete za
pružanje direktne asistencije žrtvama i svjedocima žrtvama trgovine ljudima te
kapacitete za provođenje preventivnih aktivnosti, kao i dnevne centre za djecu
koja žive, rade i borave na ulici; kao i druge institucije i organizacije za
koje Vlada procijeni da je njihovo učešće u radu tima od značaja za
funkcioniranje tima.
Svaki koordinacijski tim funkcionira na
dva nivoa: strateškom i operativnom. Koordinacijski timovi na strateškom nivou obavljaju sljedeće
aktivnosti: planiranje i provođenje mjera na provedbi Strategije
suprotstavljanja trgovine ljudima Bosne i Hercegovine (2020–2023), predlaganje
vladama Akcijskog plana za provedbu Strategije, koordiniranje provođenja
Akcijskog plana, izvještavanje vlada i državnog koordinatora za borbu protiv
trgovine ljudima Bosne i Hercegovine o provođenju Akcijskog plana; prikupljanje
i analiziranje informacija o stanju i trendovima trgovine ljudima na području
Distrikta i kantona i redovno procjenjivanje adekvatnosti pravnog okvira,
institucionalnog okvira, ljudskih i drugih kapaciteta za adekvatan odgovor na
ovaj problem, te planiranje i provođenje mjera za savladavanje uočenih
nedostataka u pravnom i institucionalnom okviru i praksama u provođenju
planiranih mjera; praćenje domaćih propisa i prakse i međunarodnih propisa,
praksi i standarda i njihove provedbe u Distriktu i kantonima, razmatranje
problema vezanih za primjenu zakonskih i podzakonskih propisa s ciljem
usklađivanja pravnog i regulatornog okvira i pozitivnih praksi te iniciranje
odgovarajućih izmjena i dopuna, s ciljem osiguranja jedinstvenog pristupa u
krivičnom gonjenju trgovaca ljudima i njihovom kažnjavanju i jedinstvenog
pristupa i stepena zaštite i pomoći za žrtve trgovine ljudima; razvijanje
kapaciteta institucija i organizacija uključenih u aktivnosti borbe protiv
trgovine ljudima, kreiranje i provođenje stručnih edukacija i obuka, razvijanje
edukativnih programa i materijala o trgovini ljudima; informiranje javnosti o
uzrocima i pojavnim oblicima trgovine ljudima i prepoznavanju slučajeva
trgovine ljudima; provođenje preventivnih aktivnosti usmjerenih na smanjenje rizika
za trgovinu ljudima, a posebno kroz istraživanja kojima se utvrđuju uzroci i
trendovi koji utječu na povećan rizik od trgovine ljudima; kreiranje i
provođenje kampanja podizanja svijesti opće i stručne javnosti o trgovini
ljudima; razvijanje i provođenje aktivnosti za zaštitu i podršku ranjivim
grupama poput djece koja borave i/ili rade na ulici, žrtava nasilja, izbjeglih
i raseljenih i manjinskih grupa; koordiniranje aktivnosti koje se provode u
sklopu programa vezanih za borbu protiv nasilja u porodici, ravnopravnosti
spolova, borbu protiv nasilja nad djecom, poboljšanja položaja Roma, zaštite
djece iz etničkih manjina koje su prisiljene na rano stupanje na brak,
socijalno-ekonomskog razvoja, povratka raseljenih osoba i izbjeglica, te druge
aktivnosti koje imaju direktan utjecaj na prevenciju trgovine ljudima i
socijalno-ekonomsko jačanje ranjivih grupa stanovništva; planiranje i
provođenje programâ upoznavanja školske djece o temi borbe protiv trgovine
ljudima; planiranje i provođenje programâ u lokalnoj zajednici koji će pružati
obrazovanje o sprečavanju trgovine ljudima među djecom koja ne pohađaju školu i
zajednicama pod posebnim rizikom.
Koordinacijski tim na operativnom nivou obavlja sljedeće aktivnosti: planiranje i
poduzimanje koordiniranih aktivnosti u istraživanju slučajeva trgovine ljudima
i gonjenju počinilaca krivičnih djela vezanih za trgovinu ljudima i razmjena
raspoloživih informacija o rizičnim situacijama, te potencijalnim i
identificiranim žrtvama trgovine ljudima; planiranje i poduzimanje
koordiniranih aktivnosti na pružanju zaštite i pomoći potencijalnim i
identificiranim žrtvama trgovine ljudima, razmjena raspoloživih informacija
koje mogu doprinijeti identifikaciji žrtava trgovine ljudima, razmjena
raspoloživih informacija, analiza i procjena te zajedničko sačinjavanje
procjene rizika i individualnog programa zaštite i pomoći, odnosno
rehabilitacije i reintegracije identificiranih žrtava trgovine ljudima; kada
postoji potreba da se kreira i provede individualni program rehabilitacije,
reintegracije i resocijalizacije za potencijalnu ili identificiranu žrtvu,
koordinacijski tim pružat će podršku stručnim timovima centra/službe za
socijalni rad u pripremi individualnih programa rehabilitacije, reintegracije i
resocijalizacije i njihovoj provedbi.
Funkcioniranje koordinacijskog tima
zasnovano je na održavanju redovnih sastanaka na strateškom nivou najmanje
svaka tri mjeseca, a na operativnom nivou formiranjem tima za svaki pojedinačan
slučaj identificiranja rizične situacije ili potencijalne žrtve i stalnim
koordiniranjem aktivnosti na tom predmetu. Koordinator tima uz konsultacije s
tužilaštvom, policijom i centrom za socijalni rad u svakom pojedinačnom slučaju
identificiranja rizične situacije ili potencijalne žrtve trgovine ljudima
formira operativni tim, koji planira dalje mjere za postupanje u tom predmetu i
koji koordinira provođenje planiranih mjera. Članovi tima, po potrebi i na
zahtjev, povezuju i koordiniraju saradnju između postupajućih službenika iz
nadležnih institucija i ovlaštenih organizacija u radu na konkretnim predmetima
koji zahtijevaju identifikaciju žrtve i pružanje pomoći i zaštite potencijalnim
žrtvama trgovine ljudima. Komunikacija s drugim koordinacijskim timovima vrši
se isključivo preko koordinatora timova.
U namjeri da se članovima timova za borbu
protiv trgovine ljudima olakša rad i unaprijedi njihova saradnja pripremljene
su Smjernice za rad timova za borbu
protiv trgovine ljudima. Sadržaj ovih smjernica zasnovan je na:
međunarodnim pravnim aktima koje je Bosna i Hercegovina potpisala i
ratificirala, a koji se odnose na zaštitu osnovnih ljudskih prava i sloboda i
na specifičnu oblast trgovine ljudima; pozitivnom zakonodavstvu u Bosni i
Hercegovini (krivično i porodično zakonodavstvo, zakonodavstvo u oblasti
socijalne i zdravstvene zaštite i rada, zakonodavstvo o pružanju besplatne
pravne pomoći, zakonodavstvo o inspekcijama, zakonodavstvo u oblasti stranaca i
azilu) te podzakonskim aktima koji uređuju ove oblasti.
Smjernice za rad timova za borbu protiv
trgovine ljudima jedna su od metoda kojima nadležna ministarstva nastoje
pružiti stručnu, administrativnu i tehničku podršku učesnicima u provođenju
akcijskih planova za borbu protiv trgovine ljudima i institucijama i
organizacijama uključenim u aktivnostima na suzbijanju trgovine ljudima.
Smjernice će zasigurno pomoći da se zajedničkim radom ojačaju i unaprijede
kapaciteti za efikasno provođenje pravnog okvira za pružanje pomoći i zaštite
žrtvama i svjedocima žrtvama trgovine ljudima, te da se na taj način postigne i
krajnji cilj – osigura pravovremena, sveobuhvatna i efikasna identifikacija
žrtava trgovine ljudima i osigura pomoć i zaštita svih žrtava trgovine ljudima
u Bosni i Hercegovini kroz aktivnosti svih nadležnih institucija na svim
nivoima vlasti i organizacija civilnog društva, a prije svih tužilaštava,
policije, centara i službi za socijalni rad, inspekcija, zdravstvenih
institucija, obrazovnih institucija, centara za mentalno zdravlje, centara za
besplatnu pravnu pomoć i nevladinih organizacija.
Organi vlasti i ovlaštene organizacije
koje sačinjavaju timove dužni su da razmjenjuju sve raspoložive informacije o
identificiranim potencijalnim žrtvama i svjedocima žrtvama radi pružanja pomoći
i zaštite, prikupljanja statističkih podataka, izrade odgovarajućih izvještaja
i informacija i drugih potreba od značaja za rješavanje slučajeva trgovine
ljudima. Razmjena informacija čini osnovu za razvijanje funkcionalnih veza
između uključenih institucija, a sve u cilju izrade i provođenja odgovarajućih
programa zaštite i upućivanja žrtava i svjedoka žrtava trgovine ljudima.
S obzirom da su u sastav timova uključene
institucije i organizacije koje mogu imati saznanje ili osnov sumnje o
potencijalnim žrtvama ili svjedocima žrtvama trgovine ljudima ili su one već
identificirane, zavisno od situacije se razmjenjuju informacije i iskustva o
načinu vođenja ovakvih slučajeva. Ove informacije se razmjenjuju isključivo u
cilju izrade programa zaštite i upućivanja žrtava i svjedoka žrtava trgovine
ljudima (ovdje se ne govori o operativnim aktivnostima koje su u nadležnosti
tužilaštava i policije). Osnovni cilj koji se postiže uspostavom timova sadržan
je u razvijanju sistema funkcionalnih veza između nadležnih institucija i
ličnih veza pojedinaca uključenih u svaki pojedinačni tim.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.