Regionalni monitoring timovi

Novom Strategijom 2020-2023 uvedena je Strateška mjera koja definira uspostavljanje sasvim novog mehanizma koordinacije aktivnosti na suprotstavljanju trgovini ljudima. Ovom mjerom se utvrđuje uspostavljanje nove koordinirajuće strukture na svim nivoima vlasti u Bosni i Hercegovini za suprotstavljanje trgovini ljudima, odnosno reforma postojećih Regionalnih monitoring timova (četiri tima kreirana po osnovu regionalnog djelovanja Državne agencije za istrage i zaštitu – SIPA) u novu strukturuLokalne koordinacijske timove širom Bosne i Hercegovine. Koordinacijski timovi formirani su na nivou Federacije Bosne i Hercegovine (1), u kantonima Federacije Bosne i Hercegovine (10), Republici Srpskoj (6) i Distriktu Brčko Bosne i Hercegovine (1). 

Vlada Distrikta Brčko Bosne i Hercegovine i vlade kantona u Federaciji Bosne i Hercegovine svojim odlukama osnovale su koordinacijske timove za borbu protiv trgovine ljudima Distrikta Brčko i kantona. Uz manje razlike uzrokovane pravnim i institucionalnim uređenjem definirano je da koordinacijski timovi vrše stručne, operativne i administrativno-tehničke poslove na jačanju funkcionalnih veza i saradnje između nadležnih organa vlasti i nevladinih organizacija koje provode aktivnosti na području Distrikta i kantona u cilju suzbijanja i sprečavanja trgovine ljudima, a naročito: efikasnu i proaktivnu identifikaciju potencijalnih žrtava trgovine ljudima i rizičnih situacija koje dovode do trgovine ljudima; efikasno krivično gonjenje učinilaca krivičnih djela povezanih s trgovinom ljudima; osiguranje adekvatnije zaštite i pomoći potencijalnim i identificiranim žrtvama trgovine ljudima i praćenje trendova pojave trgovine ljudima i preventivno djelovanje na uzroke koji dovode do trgovine ljudima.

U Republici Srpskoj (Banja Luka, Prijedor, Doboj, Bijeljina, Istočno Sarajevo i Trebinje) u skladu s teritorijalnom organizacijom okružnih javnih tužilaštava Regionalni monitoring timovi su koordinirajuće strukture osnovane radi unapređenja funkcionalnih veza između javnih tužilaštava, policije, inspekcije rada, ustanova socijalne zaštite i drugih nadležnih organa koje učestvuju u provođenju aktivnosti na suzbijanju i sprečavanju trgovine ljudima. Regionalni monitoring timovi otvoreni su za učešće drugih ovlašćenih subjekta uključenih u prevenciju i suzbijanje trgovine ljudima u ovim regijama, a s ciljem efikasnijeg suprotstavljanja trgovini ljudima.

Regionalni monitoring timovi međusobno sarađuju u provođenju aktivnosti na suzbijanju i sprečavanju trgovine ljudima. Regionalni monitoring timovi ne utječu na stvarnu i mjesnu nadležnost institucija Republike Srpske uključenih u suprotstavljanje trgovini ljudima. Regionalni monitoring timovi čine: policijski službenik nadležne policijske uprave, koji je ujedno i koordinator monitoring tima; okružni tužilac mjesno nadležnog javnog tužilaštva; inspektor rada nadležne organizacijske jedinice Republičke uprave za inspekcijske poslove i predstavnik centra za socijalni rad. Izuzetno, u sastav Regionalnog monitoring tima Banja Luka ulaze i tužilac Republičkog javnog tužilaštva i policijski službenik Uprave za organizovani i teški kriminalitet MUP-a Republike Srpske, koji po potrebi mogu biti uključeni u rad drugih regionalnih monitoring timova. U sastav regionalnih monitoring timova, po potrebi, uključit će se i predstavnici drugih nadležnih institucija Republike Srpske i nevladinih organizacija.

Za koordinaciju rada regionalnih monitoring timova u Republici Srpskoj zadužen je koordinator za borbu protiv trgovine ljudima u Republici Srpskoj. Koordinator tima dužan je vladi podnositi izvještaj o radu koordinacijskog tima, stanju trgovine ljudima te o provedbi Akcijskog plana kantona svakih šest mjeseci, nakon što ga usaglasi s koordinacijskim timom. Koordinator će izvještaj o stanju trgovine ljudima te o provedbi Akcijskog plana dostavljati i koordinatoru za borbu protiv trgovine ljudima Bosne i Hercegovine. 

Sastav koordinacijskog tima zasnovan je na principu reprezentativnosti svih institucija u Distriktu i kantonima i organizacija civilnog društva koji u svojoj nadležnosti, ovlaštenjima i djelatnostima imaju poduzimanje aktivnosti koje su u direktnoj ili indirektnoj vezi s borbom protiv trgovine ljudima, bilo da se radi o krivičnom gonjenju trgovaca ljudima, zaštiti i pomoći za žrtve trgovine ljudima ili poduzimanju preventivnih mjera na suzbijanju trgovine ljudima.

Koordinacijske timove u pravilu čine predstavnici sljedećih nadležnih institucija i organizacija civilnog društva: Ministarstvo unutrašnjih poslova; Ministarstvo pravde; Ministarstvo rada i socijalne politike; Ministarstvo obrazovanja; Ministarstvo zdravstva; Tužilaštvo Distrikta i kantona; zavod za rad i zapošljavanje; centri ili službe za socijalni rad; centri za mentalno zdravlje; uprava za inspekcijske poslove; organizacije civilnog društva koje imaju odgovarajuće iskustvo i kapacitete za pružanje direktne asistencije žrtvama i svjedocima žrtvama trgovine ljudima te kapacitete za provođenje preventivnih aktivnosti, kao i dnevne centre za djecu koja žive, rade i borave na ulici; kao i druge institucije i organizacije za koje Vlada procijeni da je njihovo učešće u radu tima od značaja za funkcioniranje tima. 

Svaki koordinacijski tim funkcionira na dva nivoa: strateškom i operativnom. Koordinacijski timovi na strateškom nivou obavljaju sljedeće aktivnosti: planiranje i provođenje mjera na provedbi Strategije suprotstavljanja trgovine ljudima Bosne i Hercegovine (2020–2023), predlaganje vladama Akcijskog plana za provedbu Strategije, koordiniranje provođenja Akcijskog plana, izvještavanje vlada i državnog koordinatora za borbu protiv trgovine ljudima Bosne i Hercegovine o provođenju Akcijskog plana; prikupljanje i analiziranje informacija o stanju i trendovima trgovine ljudima na području Distrikta i kantona i redovno procjenjivanje adekvatnosti pravnog okvira, institucionalnog okvira, ljudskih i drugih kapaciteta za adekvatan odgovor na ovaj problem, te planiranje i provođenje mjera za savladavanje uočenih nedostataka u pravnom i institucionalnom okviru i praksama u provođenju planiranih mjera; praćenje domaćih propisa i prakse i međunarodnih propisa, praksi i standarda i njihove provedbe u Distriktu i kantonima, razmatranje problema vezanih za primjenu zakonskih i podzakonskih propisa s ciljem usklađivanja pravnog i regulatornog okvira i pozitivnih praksi te iniciranje odgovarajućih izmjena i dopuna, s ciljem osiguranja jedinstvenog pristupa u krivičnom gonjenju trgovaca ljudima i njihovom kažnjavanju i jedinstvenog pristupa i stepena zaštite i pomoći za žrtve trgovine ljudima; razvijanje kapaciteta institucija i organizacija uključenih u aktivnosti borbe protiv trgovine ljudima, kreiranje i provođenje stručnih edukacija i obuka, razvijanje edukativnih programa i materijala o trgovini ljudima; informiranje javnosti o uzrocima i pojavnim oblicima trgovine ljudima i prepoznavanju slučajeva trgovine ljudima; provođenje preventivnih aktivnosti usmjerenih na smanjenje rizika za trgovinu ljudima, a posebno kroz istraživanja kojima se utvrđuju uzroci i trendovi koji utječu na povećan rizik od trgovine ljudima; kreiranje i provođenje kampanja podizanja svijesti opće i stručne javnosti o trgovini ljudima; razvijanje i provođenje aktivnosti za zaštitu i podršku ranjivim grupama poput djece koja borave i/ili rade na ulici, žrtava nasilja, izbjeglih i raseljenih i manjinskih grupa; koordiniranje aktivnosti koje se provode u sklopu programa vezanih za borbu protiv nasilja u porodici, ravnopravnosti spolova, borbu protiv nasilja nad djecom, poboljšanja položaja Roma, zaštite djece iz etničkih manjina koje su prisiljene na rano stupanje na brak, socijalno-ekonomskog razvoja, povratka raseljenih osoba i izbjeglica, te druge aktivnosti koje imaju direktan utjecaj na prevenciju trgovine ljudima i socijalno-ekonomsko jačanje ranjivih grupa stanovništva; planiranje i provođenje programâ upoznavanja školske djece o temi borbe protiv trgovine ljudima; planiranje i provođenje programâ u lokalnoj zajednici koji će pružati obrazovanje o sprečavanju trgovine ljudima među djecom koja ne pohađaju školu i zajednicama pod posebnim rizikom.

Koordinacijski tim na operativnom nivou obavlja sljedeće aktivnosti: planiranje i poduzimanje koordiniranih aktivnosti u istraživanju slučajeva trgovine ljudima i gonjenju počinilaca krivičnih djela vezanih za trgovinu ljudima i razmjena raspoloživih informacija o rizičnim situacijama, te potencijalnim i identificiranim žrtvama trgovine ljudima; planiranje i poduzimanje koordiniranih aktivnosti na pružanju zaštite i pomoći potencijalnim i identificiranim žrtvama trgovine ljudima, razmjena raspoloživih informacija koje mogu doprinijeti identifikaciji žrtava trgovine ljudima, razmjena raspoloživih informacija, analiza i procjena te zajedničko sačinjavanje procjene rizika i individualnog programa zaštite i pomoći, odnosno rehabilitacije i reintegracije identificiranih žrtava trgovine ljudima; kada postoji potreba da se kreira i provede individualni program rehabilitacije, reintegracije i resocijalizacije za potencijalnu ili identificiranu žrtvu, koordinacijski tim pružat će podršku stručnim timovima centra/službe za socijalni rad u pripremi individualnih programa rehabilitacije, reintegracije i resocijalizacije i njihovoj provedbi.

Funkcioniranje koordinacijskog tima zasnovano je na održavanju redovnih sastanaka na strateškom nivou najmanje svaka tri mjeseca, a na operativnom nivou formiranjem tima za svaki pojedinačan slučaj identificiranja rizične situacije ili potencijalne žrtve i stalnim koordiniranjem aktivnosti na tom predmetu. Koordinator tima uz konsultacije s tužilaštvom, policijom i centrom za socijalni rad u svakom pojedinačnom slučaju identificiranja rizične situacije ili potencijalne žrtve trgovine ljudima formira operativni tim, koji planira dalje mjere za postupanje u tom predmetu i koji koordinira provođenje planiranih mjera. Članovi tima, po potrebi i na zahtjev, povezuju i koordiniraju saradnju između postupajućih službenika iz nadležnih institucija i ovlaštenih organizacija u radu na konkretnim predmetima koji zahtijevaju identifikaciju žrtve i pružanje pomoći i zaštite potencijalnim žrtvama trgovine ljudima. Komunikacija s drugim koordinacijskim timovima vrši se isključivo preko koordinatora timova.

U namjeri da se članovima timova za borbu protiv trgovine ljudima olakša rad i unaprijedi njihova saradnja pripremljene su Smjernice za rad timova za borbu protiv trgovine ljudima. Sadržaj ovih smjernica zasnovan je na: međunarodnim pravnim aktima koje je Bosna i Hercegovina potpisala i ratificirala, a koji se odnose na zaštitu osnovnih ljudskih prava i sloboda i na specifičnu oblast trgovine ljudima; pozitivnom zakonodavstvu u Bosni i Hercegovini (krivično i porodično zakonodavstvo, zakonodavstvo u oblasti socijalne i zdravstvene zaštite i rada, zakonodavstvo o pružanju besplatne pravne pomoći, zakonodavstvo o inspekcijama, zakonodavstvo u oblasti stranaca i azilu) te podzakonskim aktima koji uređuju ove oblasti.

Smjernice za rad timova za borbu protiv trgovine ljudima jedna su od metoda kojima nadležna ministarstva nastoje pružiti stručnu, administrativnu i tehničku podršku učesnicima u provođenju akcijskih planova za borbu protiv trgovine ljudima i institucijama i organizacijama uključenim u aktivnostima na suzbijanju trgovine ljudima. Smjernice će zasigurno pomoći da se zajedničkim radom ojačaju i unaprijede kapaciteti za efikasno provođenje pravnog okvira za pružanje pomoći i zaštite žrtvama i svjedocima žrtvama trgovine ljudima, te da se na taj način postigne i krajnji cilj – osigura pravovremena, sveobuhvatna i efikasna identifikacija žrtava trgovine ljudima i osigura pomoć i zaštita svih žrtava trgovine ljudima u Bosni i Hercegovini kroz aktivnosti svih nadležnih institucija na svim nivoima vlasti i organizacija civilnog društva, a prije svih tužilaštava, policije, centara i službi za socijalni rad, inspekcija, zdravstvenih institucija, obrazovnih institucija, centara za mentalno zdravlje, centara za besplatnu pravnu pomoć i nevladinih organizacija.

Organi vlasti i ovlaštene organizacije koje sačinjavaju timove dužni su da razmjenjuju sve raspoložive informacije o identificiranim potencijalnim žrtvama i svjedocima žrtvama radi pružanja pomoći i zaštite, prikupljanja statističkih podataka, izrade odgovarajućih izvještaja i informacija i drugih potreba od značaja za rješavanje slučajeva trgovine ljudima. Razmjena informacija čini osnovu za razvijanje funkcionalnih veza između uključenih institucija, a sve u cilju izrade i provođenja odgovarajućih programa zaštite i upućivanja žrtava i svjedoka žrtava trgovine ljudima.

S obzirom da su u sastav timova uključene institucije i organizacije koje mogu imati saznanje ili osnov sumnje o potencijalnim žrtvama ili svjedocima žrtvama trgovine ljudima ili su one već identificirane, zavisno od situacije se razmjenjuju informacije i iskustva o načinu vođenja ovakvih slučajeva. Ove informacije se razmjenjuju isključivo u cilju izrade programa zaštite i upućivanja žrtava i svjedoka žrtava trgovine ljudima (ovdje se ne govori o operativnim aktivnostima koje su u nadležnosti tužilaštava i policije). Osnovni cilj koji se postiže uspostavom timova sadržan je u razvijanju sistema funkcionalnih veza između nadležnih institucija i ličnih veza pojedinaca uključenih u svaki pojedinačni tim. 

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Finansira Evropska Unija

Stranica je razvijena u okviru projekta “Glas organizacija civilnog društva u borbi protiv trgovine ljudima“, koji finasira Evropska unija. Sadržaj stranice je isključiva odgovornost autora i ni na koji način ne odražava stajališta Evropske unije

Copyright © 2022 – Sva prava zadržana – www.eurcenter.ba